Historie

Het prille begin was in 1929 toen één van de broers Van Andel, Hans van Andel een bodedienst begon tussen Dordrecht en Hardinxveld. Er werd een tweedehands Ford op de kop getikt, waarmee de basis van het huidige bedrijf gelegd was.

De zaken gingen goed en nadat ook de andere broers in het bedrijf kwamen werd in 1932 de bodedienst Dordrecht – Deventer geopend en werd er een heuse trailer met 7,5 ton laadvermogen aangeschaft. Voor Sliedrecht en omgeving een sensatie, want zo’n bakbeest was daar nog nooit eerder gesignaleerd. Reden dan ook voor de plaatselijke pers om hier grote aandacht aan te besteden. Door de sterke toename van het werk, schafte men nog 2 nieuwe vrachtwagens aan en hiermee was ook de bodedienst Dordrecht – Amsterdam een feit.

Door benzineschaarste en oorlog werd de bodedienst naar de achtergrond gedrongen en ging men over naar groupagevervoer. Er kwam echter een ogenblik dat er nauwelijks meer gereden kon worden. De oorlog werd dan ook uitgediend met het rijden voor de centrale gaarkeuken. Doordat de vrachtwagens werden ingevorderd door de Duitsers, was alleen het paard met wagen nog over.

Na de oorlog ging vader Van Andel, die inmiddels ook in het bedrijf van zijn zoons meewerkte, alleen verder met zijn zoon Arie van Andel, nadat de anders broers inmiddels een andere baan hadden. Doordat hen een vrachtwagen werd toegewezen, kon het paard met wagen aan de kant. Vader en zoon deden wat los transport en namen later een besteldienst in Sliedrecht en omstreken ter handen. In 1951 stapte vader Van Andel uit de zaak, zodat zoon Arie van Andel de zaak alleen voortzette, maar ook zijn zonen stapten in de jaren ’60 in het bedrijf.

In de jaren ’60 en 70 reed het bedrijf reed met enkele auto’s voor Van Gend & Loos (nu DHL) en Medianet, maar ook al voor enkele verladers die hedendaags nog klant zijn, zoals Sonneveld Bakkerijgrondstoffen en IHC Sliedrecht (voorheen de Klop). In 1975 werd er verhuist naar industrieterrein De Peulen op het aangrenzende Hardinxveld-Giessendam, omdat er in Sliedrecht geen grond beschikbaar was. Eind jaren tachtig wijzigden de huiskleuren van blauw naar fris geel, wit en zwart.

Na een explosieve groei eind jaren negentig werd in 2002 besloten om een nieuwe loods met werkplaats te bouwen op de locatie Nijverheidsstraat. In 2003 werd er een stuk grond aangekocht van een aangrenzende buurman en hierop werd een een nog grotere opslagloods met kantoor gebouwd wat vanaf toen en tot op heden nog steeds de hoofdlocatie is.

In 2010 komt de 4e generatie binnen het bedrijf . In 2013 is er wederom een aangrenzend perceel aangekocht. Dit perceel voldeed eerst als parkeerterrein, maar om naar de grote vraag naar opslagactiviteiten te voldoen zijn hier in 2015 en in 2016 weer nieuwe opslagloodsen verrezen.

Begin 2018 is er wederom weer gestart met de bouw van een nieuwe opslagloods. Daarnaast wordt er ook een werkplaats met een eigen wasstraat gerealiseerd.